Těžko bychom dohledali počátky hraní na bicí nástroje v ansámblu (souboru, tlupě, skupině – říkejme tomu jakkoliv). Z faktu, že bicí nástroje jsou kromě lidského hlasu nejstaršími hudebními nástroji na Zemi, logicky vyplývá, že dávno v hlubinách historie se primitivní předměty i s jejich „hráči“ mohly seskupovat do větších celků. Ať si vezmeme africké bubeníky, středoamerické marimbisty, gamelan, či basilejské bubeníky, jen těchto několik příkladů nám může posloužit jako neúplný doklad hustých kořenů fenoménu komorní hudby, který se nazývá Percussion Ensemble – soubor bicích nástrojů.
V sofistikované a institucionalizované podobě se tento druh ansámblu ustálil v průběhu 20. století, v souvislosti s celosvětovým boomem hry na bicí nástroje všech oblastí. Vývoj probíhal počínaje prvními pokusy zařadit sólovou pasáž bicího ansámblu do jinak celoorchestrálně notované skladby (E. Schulhoff: Suita v novém stylu – 1921, A. Čerepnin: Symfonie č. 1 – 1927, D. Šostakovič: opera Nos – 1928), přes první samostatné opusy let třicátých (A. Roldán: Rítmica č. 5 a 6 – 1930, E. Varèse: Ionisation – 1931, rovněž H. Cowell a W. Russell) a počátku čtyřicátých (C. Chávez: Toccata – 1942, řada titulů J. Cage, L. Harrisona), až po velké kompozice druhé poloviny 20. století (např. I. Xenakis, K. Stockhausen, A. Jolivet, M. Kabeláč, W. Rihm, A. Myoshi, S. Reich, M. Kagel, T. Takemitsu).
Přelomovým momentem je rok 1962, kdy vznikl dodnes fungující soubor Les Percussions de Strassbourg. Díky němu, ale i dalším následně vznikajícím profesionálním ansámblům (Kroumata, Nexus, Amadinda ad., u nás DAMA DAMA) vzniká početná literatura pro Percussion Ensemble. Na rozdíl od početně ustálených komorních sestav – smyčcové kvarteto, dechové kvinteto, klavírní trio – s přesně padnoucím repertoárem, není literatura pro Percusssion Ensemble na počet hráčů omezena. To je výhodné zejména ve školním prostředí, kde bývají počty studentů proměnlivé. V roce 1950 byla ansámblová hra bicích nástrojů poprvé akceptována ve studijních plánech na amerických univerzitách. Od té doby se ujal zvyk, že každá univerzitní třída bicích nástrojů má svůj studentský ansámbl, který je její jakousi výkladní skříní. Nejinak je tomu na JAMU v Brně.
Percussion Ensemble JAMU v roce 1997 založil a jeho uměleckým vedoucím je prof. Martin Opršál. Soubor působí v rámci výuky ansámblové hry na katedře bicích nástrojů hudební fakulty JAMU. Předmět kromě svého základního poslání vychovávat studenty k detailní práci v malém ansámblu slouží rovněž k nácviku skladeb pro koncertní vystoupení na fakultě i mimo ni. Soubor své kvality prokázal na řadě samostatných vystoupení a festivalů u nás i v zahraničí. Provedl české premiéry stěžejních skladeb svého repertoáru – např. Ionisation Edgarda Varèse (2010!) či Music for 18 Musicians Steve Reicha (2003).
Souborem za dobu jeho existence prošli dnes již etablovaní hráči (Peter Kosorín – Slovenská filharmonie, Lukáš Krejčí, Radek Tomášek, Petr Hladík – Filharmonie Brno, Martin Kleibl – JAMU Brno, Dalibor Němec – Státní opera Praha, Miroslav Greman, Tibor Rusnák – Státní filharmonie Košice, Tomáš Rolek, Kristýna Karchová, Gabriel Chila, Martin Švec – Národní divadlo Brno, Jakub Tengler – Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Adam Druga – Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu, Emil Machain, Zuzana Mečárová – Moravská filharmonie Olomouc, Tereza Nosková, Bohdan Šebestík, Jiří Bučánek, Vladimír Třebický, Ján Fiala – pedagogové českých a slovenských konzervatoří, z dalších např. Štefan Bugala, Jitka Roudnická, Petr Kalousek, Stanislav Pliska, Jan Nepodal, Radim Večeřa). Tento výčet potvrzuje realitu, že personální obsazení ansámblu není stálé, nýbrž se neustále proměňuje podle každoročního aktuálního stavu studentstva. Proto i repertoár se mění a rozvíjí.
Výběr z vystoupení souboru mimo fakultu
Universität für Musik und darstellende Kunst Wien 1998 (Rakousko)
Expozice nové hudby Brno 2001 (stará Vaňkovka)
Mladé pódium Karlovy Vary 2002 (Galerie umění)
Festival Marathon Praha 2002 (divadlo Ponec)
Festival Concentus Moraviae 2003 (Mikulov)
Sommersprossen Rotweil 2004 (Německo)
Expozice nové hudby Brno 2005 (Dům umění)
Percussion Summit Banská Bystrica, Liptovský Mikuláš 2007 (Slovensko)
Expozice nové hudby Brno 2010 (Besední dům)
Zahajovací představení Divadla na Orlí 2012
Projekt Médeia 2014 (Divadlo na Orlí)
MHF Janáček Brno 2014 (HF JAMU)
Carl Orff: Chytračka (verze se dvěma klavíry a bicím ansámblem) 2017 (Divadlo na Orlí)
Koncertní cyklus Filharmonie Brno Mladá krev 2019, 2020, 2022 (Besední dům)
BIP Voix and Percussion Akademia muzyćna Gdańsk 2023 (Polsko)
Evropské hlavní město kultury Veszprém 2023 (Maďarsko)
MHF Moravský podzim 2023 (Divadlo na Orlí)
BIP Composition for Percussion and Electronic Padova 2024 (Itálie)
Koncert v rámci abonentního cyklu České filharmonie 2025 (Rudolfinum)
Koncert k 80. výročí konce 2. světové války 2025 (Holešov)
Repertoár (tři a více hráčů)
Edgard Varèse: Ionisation (česká premiéra)
Mauricio Kagel: Dressur (česká premiéra)
John Cage: Second Construction
John Cage: Credo in Us
John Cage/Lou Harrison: Double Music
John Psathas: Cloud Folk (evropská premiéra)
David R. Gillingham: Stained Glass (česká premiéra)
Nebojša Jovan Živković: Lamento e danza barbara (česká premiéra)
Nebojša Jovan Živković: Trio per uno (česká premiéra)
Nebojša Jovan Živković: Uneven Souls
John Thrower: Aurora borealis (česká premiéra)
Minoru Miki: Marimba Spiritual
Miloslav Kabeláč: Otto invenzioni
Miloslav Kabeláč: Otto ricercari
Dmitrij D. Šostakovič: Mezihra z opery Nos
Erwin Schulhoff: Step ze Suity v novém stylu
Miloslav Ištvan: Psalmus niger
Jiří Kollert: Domino
Marek Kopelent: Rondo
Milan Slavický: Tre toccate
Karel Husa: Drum Ceremony
Karel Husa: Three Dance Sketches
Steve Reich: Music for 18 Musicians (česká premiéra)
Steve Reich: Music for Pieces of Wood
Steve Reich: Mallet Quartett
Steve Reich: Piano Phase
Steve Reich: Six Marimbas
Werner Heider: Gong – Game (česká premiéra)
Arvo Pärt: Fratres (verze pro bicí nástroje – česká premiéra)
Adriana Hölszky: Karawane
Adriana Hölszky: Wirbelwind
Richard Trythall: Bolero (česká premiéra)
George Chernenko: Kosary
Toru Takemitsu: Rain Tree
Rüdiger Pawasar: Sculpture in Wood
Iannis Xenakis: OKHO (česká premiéra)
Lenka Foltýnová: Vedlejší příznaky
Rich O´Meara: Puzzle Piece
Erkki-Sven Tüür: Motus II (česká premiéra)
Niels Marthinsen: Vulcan’s Forge (česká premiéra)
Ivan Trevino: Catching Shadows (česká premiéra)
Paul Rennick: Slopes (česká premiéra)
Andy Akiho: to wALk Or ruN in wEst harlem (česká premiéra)
Eckhard Kopetzki: Night of Moon Dances
Ney Rosauro: Koncert č. 1 pro marimbu a Percussion Ensemble (česká premiéra)
Ney Rosauro: Koncert pro vibrafon a Percussion Ensemble (česká premiéra)
John Beck: Koncert pro tympány a Percussion Ensemble (česká premiéra)
Keiko Abe: The Wave pro marimbu a Percussion Ensemble (česká premiéra)
David Fiedman: Hand Dance (česká premiéra)
Emmanuel Séjourné: Calienta
Emmanuel Séjourné: Akadinda
Emmanuel Séjourné: Suita pro marimbu a Percussion Ensemble (česká premiéra)